در اعتقادات توسط

1 پاسخ

توسط

برخی گزارش‌ها و روایات - که سند هر کدامشان باید جداگانه بررسی شود - برای برخی افراد، جایگاهی مانند جایگاه شهدایی[1] در نظر گرفته است که در رکاب پیامبر اسلام(ص) و یا ائمه معصوم(ع) به شهادت رسیده باشند.[2]

1. امام باقر(ع): «هر کسی که صبر کند، با صبر خود به مقام روزه‏دار شب زنده‏دار و مقام شهیدى که پیشاپیش پیامبر(ص) شمشیر زده است، دست می‌یابد».[3]

2. امام باقر(ع) «هر کسی از شما که بگوید: اگر قائم آل محمد(ع) را ببینم، او را یارى می‌کنم، مانند کسى است که در رکاب او شمشیر می‌زند و کسى که در رکاب وى شهید شود، مثل این است که دوبار شهید شد باشد».[4]

3. امام صادق(ع): «کسی که در هر ساعتی از روز عید غدیر، مخصوصا هنگام زوال که در آن ساعت پیامبر(ص) امام علی(ع) را به مردم معرفی کرد، دو رکعت نماز بخواند و سپس به سجده رود و صد مرتبه خدا را شکر کند و سپس سر از سجده بردارد و این دعا را بخواند: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِأَنَّ لَکَ الْحَمْدَ وَحْدَکَ لَا شَرِیکَ لَکَ وَ أَنَّکَ وَاحِدٌ أَحَدٌ صَمَدٌ لَمْ تَلِدْ وَ لَمْ تُولَدْ وَ لَمْ یکُنْ لَکَ کُفُواً أَحَدٌ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُکَ وَ رَسُولُکَ صَلَوَاتُکَ عَلَیهِ وَ آلِه‏ ...»، مانند کسی است که در روز عید غدیر حاضر بود و با پیامبر(ص) بیعت کرد و در درجه راست‌گویانی است که در دوستی با خدا و رسول الله(ص) صادق است، و مانند کسی است که در رکاب پیامبر(ص) و امام علی و امام حسن و امام حسین(ع) به شهادت رسیده باشد و مانند کسی است که تحت پرچم امام زمان(ع) است».[5]

4. امام صادق(ع): «هر کس به ما ایمان بیاورد و حدیث ما را تصدیق کند و منتظر امر ما باشد، مانند کسى است که زیر پرچم قائم جهاد کند، بلکه مانند کسى است که زیر پرچم رسول خدا(ص) مشغول جهاد گردد».[6]

5. امام صادق(ع): «کسی که منتظر امر امام زمان(ع) باشد، مانند کسی است که در محضر امام زمان(ع) است و در رکاب آن‌حضرت(ع) به شهادت می‌رسد».[7]

6. امام صادق(ع): «هر کسی از شما بمیرد در حالی‌که منتظر ظهور قائم آل محمد(ع) باشد، مانند کسى است که در خیمه‏ ایشان است؛ سپس فرمود بلکه مانند کسى است که در رکاب او شمشیر زده و بعد از آن فرمود: مانند کسى است که در رکاب پیامبر(ص) به شهادت رسیده است».[8]

البته با فرض پذیرش روایات بالا شاید بتوان گفت؛ با آن‌که افرادی که ویژگی‌های موجود در روایات بالا را دارند،‌ اجرشان مانند اجر شهادت در رکاب معصوم(ع) است، اما شهدای کربلا علاوه بر شهادتشان در رکاب امام حسین(ع)، دارای ویژگی‌های مندرج در این روایات نیز بوده‌و در نتیجه اجرشان مضاعف و مقامشان بالاتر خواهد بود؛ زیرا آنان هم شهید بوده‌اند، هم صابر، هم منتظر و ... .

این‌گونه است که در روایت دوم، با آن‌که اجر منتظران، برابر با اجر مجاهدان در رکاب حضرت مهدی(عج) اعلام می‌شود، اما دوباره تأکید می‌شود که اجر هر شهید در رکاب حضرتشان، برابر با اجر دو شهید است.


[1]. «مقام و جایگاه شهدا در اسلام»، 101352؛ «زنان و رسیدن به مقام شهدا»، 86115.

[2]. «آثار محبت ائمه(ع) پس از مرگ»، 36323؛ «راه های دست یابی محبت اهل بیت(ع)»، 25436؛ «ادعای محبت شیعیان به اهل بیت پیامبر(ص)»، 14084؛ «خصوصیات و ویژگی‌های یاران امام زمان(عج)»، 95294؛ «آگاهی یاران امام زمان(عج) از یاوری خود»، 23944.

[3]. شیخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الأعمال، ص 198، قم، دار الشریف الرضی للنشر، چاپ دوم، 1406ق.

[4]. برقی، ابو جعفر احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین،‏ ج 1، ص 173، قم، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1371ق.

[5]. سید ابن طاووس، رضی الدین علی، الاقبال بالاعمال الحسنة، ج 1، ص 473، 474، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1409ق.

[6]. استرآبادی، علی، تأویل الآیات الظاهرة فی فضائل العترة الطاهرة، محقق، مصحح، استاد ولی، حسین، ص 640، قم، مؤسسة النشر الإسلامی، قم، چاپ اول، 1409ق.

[7]. المحاسن، ج ‏1، ص 173.

[8]. همان، ج ‏1، ص 174.

پرسشگران ـ سایت نسل جوان
یک سؤال بپرسید.







اینجا را کلیک کنید>

...