موى مصنوعى اگر به نحو کلاه گیس باشد، واجب است براى مسح آن را بردارد، ولى اگر موى مصنوعى بر پوست سر کاشته شده باشد و برداشتن آن از جلوى سر باعث عسر و حرجى شود که عادتاً قابل تحمل نیست، مسح بر روى آن مجزى است".[1]
اگر موی کاشته شده، موی طبیعی و دارای رشد باشد و جزء بدن محسوب شود، حکم موی اصلی شخص را دارد و اگر موی مصنوعی با چسب به پوست سر چسبیده باشد و کندن آن متعذر یا متعسر باشد و تمام جلوی سر (محل مسح) را پوشانده باشد، مسح بر روی آن جایز است و برای غسل شستن آن مجزی است.
نکته مهم: در بدن و لباس نمازگزار نباید عین نجس وجود داشته باشد. و در فرض سؤال، اگر کلاهگیس از موی طبیعی کافر(غیر اهل کتاب) تهیه شده باشد و موها نیز به گونهای کاشته نشده باشد که قابلیت رشد داشته و به عبارتی جزء بدن فرد درآمده باشد، نماز خواندن با آن باطل است، مگر اینکه ضرورتی پیش آید؛ مثل اینکه کلاهگیس به سر چسبیده و جدا کردن آن مشقت داشته باشد و از طرفی هم وقت کافی برای خواندن نماز نیز نباشد.
ولی اگر نمازگزار نسبت به این موضوع شک دارد، و نمیداند کلاهگیس از موی مسلمان تهیه شده یا کافر؟ بیشتر مراجع نمازش را صحیح میدانند، ولی برخی مراجع از جمله آیت الله سیستانی در این موضوع احتیاط نموده و نماز با چنین کلاهگیسی را صحیح نمیدانند.
پاسخ دفاتر برخی از مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
اگر یقین ندارید که از کافر غیر کتابی است، اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
با علم اجمالى به بودن موى کافر غیر کتابى در میان آنها حکم به طهارت اشکال دارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در صورت ضرورت، مشکل شرعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
مانعی ندارد.
و اما در مورد کلاه گیسی که از موی زن نامحرم بافته شده است بین فقها اختلاف نظر است؛[2] برخی از فقها میگویند بنا بر احتیاط واجب باید از نگاه و لمس موی جدا شده از نامحرم اجتناب شود و برخی نیز معتقدند اگر به قصد لذت نباشد، اشکال ندارد.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
احتیاط واجب آن است که به موى جدا شده نگاه نشود.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
حرام نیست.
[1] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص 199 ، سؤال101.
[2] چون در این مسئله اختلاف نظر وجود دارد، لازم است از دفتر مرجع تقلید خود این مسئله را استفتاء نمایید.